torsdag den 16. november 2023

FFF - Drikkevandsforsyning for fremtidige generationer

8. Årgang fysik-kemi og geografi

Uge 43-50



Målet er at du...
  • kan beskrive vandets kredsløb.
  • kan beskrive forskellige typer af vand.
  • kendskab til vandmiljøplaner.
  • kan komme med løsningsforslag til hvordan vi sikre rent vand.
  • kende krav til drikkevand.
  • kendskab og handlemuligheder ifht. trusler mod vores drikkevand.
  • kan beskrive mekanisk, kemisk og biologisk spildevandsrensning 
  • kan beskrive vand som et polært opløsningsmiddel.
  • kan lave simple analyser på vandprøver og herudfra vurdere om det er egnet som drikkevand.
  • kan beskrive jordens beskaffenhed og dens evne til at rensevand/tilføre mineraler.
  • kan beskrive levende organismers behov for vand, samt vise hvordan cellens vandoptag er påvirkelig.

Kurser:
  • Vands tilstandsformer - Dugpunkt, temperatur og tryk - Vandets kredsløb - Molekyler
  • Vand som opløsningsmiddel - Salte og ionbindinger - Elektronegativitet
  • Osmose, omvendt osmose og membranpotentialer
  • Vand som livgivende stof
  • Kemisk analyse - flammefarver, reagenser og indikatorer
  • Spildevandsrensning - Mekanisk-, kemisk- og biologisk rensning 








Tekster:
NU8 Ind i kemien - PDF
NU8 Ind i kemien - E-bog

Tilstandsformer
Vand - Jordens vigtigste stof
Vand som ressource
Det blå guld
Kvalitetskrav til drikkevandet
Elektronegativitet

Forsøgsbeskrivelser:
NU8 kapitel 2
NU9 kapitel 5
Arbejdsark (tilstandsformer)
Elektrolyse af vand
Rensning/destillation af Vand
Arbejdsark (syrer/baser, gødning)
Arbejdsark (vand som ressource, vandrensning)
Rensning af spildevand for fosfat
Vand - Forsøg
Analyse-arbejdsark se flammefarver her: Flammefarver